الجمعة، 20 مارس 2015

عوانس

عوانس


وصال: أنا من حقي أقول أه وأقول لأ حتي لو كنت كبرت ، حتي لو فاتني قطر الجواز بالعكس دة أنا علشان فاتني قطر الجواز من حقي أختار البني أدم اللي أقضي معاه بقية عمري ، راجل أحبه ويحبني ، مش واحد يعاملني علي إني بضاعة بايرة صحابها 
عايزيين يتصرفوا فيها بأي طريقة إن شا لله حتي بنص كمالة

فاتن: بس إهدي شوية إهدي حبيبتي ، إنتي محدش حيقدر يجبرك علي حاجة إنتي مش عيزاها

وصال: مش عاوزة اتجوز أنا مش عاوزة أتجوز ، أنا مافيش فرح أروحه عند أهلي إلا و يسموني بكلام زي السم ؛
إمتي هنفرح بيكي بقي ، والله نفسنا نفرح بيكي ، دة انتي إحلوتي خالص ، تصوري دة إنتي أصغر من العروسة ، أصغر من العروسة إيه الكدابين دة أنا ببقي أخلف العروسة ؛
أنا بايرة أنا عارفة إن أنا بايرة أنا مش هبلة ، يارب أنا مش عايزة حد يجاملني أنا دول مش بيجاملوني دول بيدبحوني ، يارب أنا عايزة أتساب ف حالي

ده كان جزء من حوار عبلة كامل ويسرا
من مسلسل اين قلبي ...

بايرة ....... عانس   اشهر لفظين للبنات في الوطن العربي وفي مصر بالأخص
العنوسة هو تعبير عام يستخدم لوصف الأشخاص الذين تعدوا سن الزواج المتعارف عليه في كل بلد، وبعض الناس يظنون أن هذا المصطلح يطلق على الإناث فقط من دون الرجال، والصحيح أنه يطلق على الجنسين ولكن المتعارف عليه مؤخرا هو إطلاق اللفظ على النساء في الأغلب.
بايرة وهو لفظ يطلق علي من لم يتقدم لخطبتها احد ...



معلومة مبهومة ..

تنتشر العنوسة في مصر بدرجة كبيرة وحسب الإحصاءات الرسمية يوجد في مصر 13 ملايين شاب وفتاة تجاوزت أعمارهم 35 عاماً ولم يتزوجوا، منهم 2.5 مليون شاب 10.5 مليون فتاة فوق سن الـ35. ومعدل العنوسة في مصر يمثل 17% من الفتيات اللاتي في عمر الزواج، ولكن هذه النسبة في تزايد مستمر وتختلف من محافظة لأخرى، فالمحافظات الحدودية النسبة فيها 30% لأن هذه المحافظات تحكمها عادات وتقاليد، أما مجتمع الحضر فالنسبة فيه 38% والوجه البحري 27.8%، كما أن نسبة العنوسة في الوجه القبلي هي الأقل حيث تصل إلى 25% ولكن المعدل يتزايد ويرتفع في الحضر. وأسباب إنتشار العنوسة في مصر هو ارتفاع معدلات البطالة وغلاء المهور والإسكان علي وجه الخصوص وارتفاع أسعار تكاليف الزواج الأخرى الناتجة عن العادات والتقاليد المتبعة، وكذلك ارتفاع معدل التعليم بالنسبة للإناث وأيضا تباين الكثافة السكانية من حيث الجنس حيث أن عدد الإناث أكثر من عدد الرجال. وجدير بالذكر أن ظاهرة العنوسة في مصر أدت لزيادة بعض الظواهر غير المقبولة اجتماعيا ودينيا مثل ظواهر الزواج السري والعرفي بين الشباب في الجامعات والشذوذ الجنسي بين الفتيات. وأيضا العنوسة للرجال تعتبر سببا في الإقبال علي إدمان المخدرات بالإضافة إلي أن المرأة تعاني من متغيرات هرمونية في مراحل حياتها، فالأمر يتغير عند الزواج والإنجاب، أما إذا كانت غير متزوجة فتحدث اضطرابات والفتيات العازبات غالبا ما يتعرضن للإصابة بأمراض نفسانية مثل الكآبة نظرا لفقدان حياة الأسرة وافتقاد الأمومة".
طرفة عانس : يا مأمنة للرجال يا مأمنة للمية في الغربال
انسي خالص ضل راجل ولا ضل حيطة تأكدي ان ضل الحيطة اهون كتير من ضل راجل مش عاوزك غير خدامة راجل مبيفهمش ...
ربنا وصي علينا متسمعيش ابدا لكلام الناس بايرة وعانس والكلام ده متتجوزيش الا الراجل المناسب ليكي فعلا واللي تحبي تعيشي معاه وتقدري علي عيشته .
.



شكرا تيم (زمكان  Zmakan ) كنفرانس ميرف MURF 2015
https://www.facebook.com/MURFx.BU
 
وافتخر كونى واحد من هذا الكيان شكرا ميرف Thanks MURF






https://khamsat.com/?r=477010




ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق